Kemiaa keittiössä -kurssi

Koulussamme järjestetään vuosittain flex-viikko, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että lukiolaiset suorittavat hiihtoloman jälkeisellä viikolla yhden lukiokurssin viikon aikana. Tänä vuonna opiskelijat saivat valita flex-viikon kurssinsa kahdeksasta kurssista, joista lopulta kuusi toteutettiin. Flex-viikon esitteeseen voit käydä tutustumassa täällä.

Pidin itse kurssin Kemiaa keittiössä, johon osallistui 16 opiskelijaa. Kurssilla opiskeltiin kemian ilmiöitä ruuanlaiton ja leivonnan näkökulmasta, kuten kurssikuvauskin antaa ymmärtää. Kurssi koostui kemian kokeellisista töistä, pienistä teoriapätkistä, ruuanlaitosta ja leivonnasta sekä opitun raportoimisesta blogiin. Tavoitteena oli siis keittiökemian ymmärtämisen lisäksi harjoitella hieman TVT-taitoja bloggauksen muodossa ja antaa opiskelijoille aikaa pohdiskella rauhassa ilman suurempaa kiireen tuntua, joka tuntuu vallitsevan melkein aina tavallisilla kursseilla ainakin jossain kohtaa kurssia.

Kemian opettajan hyppäys kotitalousluokkaan oli melko jännittävä. Ahkerana kotikokkina ja innokkaana leipurina ajattelin etukäteen, että kurssin toteutus onnistuu samalla rennolla otteella, jota käytän omassa keittiössänikin. Kurssin lähestyessä ja viimeistään sen alkaessa tajusin, ettei minulla ole harmainta hajua siitä, kuinka kauan opiskelijat normaalisti tekevät jotakin ruoka-annosta. Kemian puolen kokeellisten töiden miettiminen tuntui helpommalta, mutta koska opiskelijat tulivat hyvin erilaisilla pohjilla kurssille, ei voinut olettaa, että heillä on minkäänlaisia ennakkotietoja asioista. Toisaalta tämä oli hyvä asia, sillä pystyin valitsemaan mukaan myös kemian kannalta helpompia aiheita. Välissä pelkäsin kuitenkin, että tietotaso ei ole tarpeeksi haastava lukiolaisille, mutta keittiökontekstin mukaan ottaminen hämmensi usein kokeneempiakin kemian opiskelijoita.

Käsittelimme kurssilla keittiömyyttejä itse testaten ja keskustellen, ravintoaineita opiskelijoiden tekemien bloggausten pohjalta sekä keittiössä valmistamalla mm. marenkeja eri tavoilla, tekemällä avokadopastaa ja hollandaisekastiketta eri menetelmin, kasvien väriaineita ja mausteita sekä näiden aineiden liukoisuuksia ja sen ottamista huomioon kokkauksessa sekä leivonnan kemiasta erilaisia nostatusaineita sekä sitkoa. Harjoittelimme myös argumentointitaitoja mustikkatrio-työn avulla. Opiskelijoiden palaute kurssista oli todella hyvää. Kokkailu ja leivonta loivat mukavaa vastapainoa tavalliselle luokkaopiskelulle ja opiskelijat oppivat ainakin joitakin asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon ihan tavallisessakin ruuanlaitossa.

Jälkikäteen parannusehdotuksia tulee mieleen iso kasa ja jatkossa kurssia olisikin mukava toteuttaa yhdessä kotitalousopettajan kanssa, jotta kokonaisuus olisi vieläkin toimivampi. Keittiökemiaa on kuitenkin jatkossa yritettävä sisällyttää myös tavallisille lukion kemian kursseille, sillä niiden avulla monet hankalalta tuntuvat asiat konkretisoituvat. Vaikka kurssi tuntui vieraudessaan jossain kohtaa hieman hankalalle, sain kurssista ison kasan inspiraatiota oman opetuksen kehittämiseen. Iso kiitos tästä kuuluu loistavalle opiskelijaryhmälleni, joka selviytyi open ajoittaisista sekoiluista ja ei ihan loppuun asti hiotusta kurssista mallikkaasti.

20150227_111546

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s